Alexander Liebreich serà el director titular designat de l’Orquestra de València 2021/22

por | 15 febrero 2021 | Música

Liebreich al Palau de la Música. Foto: Eva Ripoll

El director alemany Alexander Liebreich serà el director titular designat de l’Orquestra de València a partir de la temporada 2021/22, i titular i artístic les següents quatre temporades. Així ho han anunciat la regidora de Cultura i presidenta del Palau de la Música, Gloria Tello i el director del Palau, Vicent Ros. Per a Tello, el director alemany “era la nostra millor opció per a la pròxima titularitat, tant per la seua qualitat, currículum, prestigi internacional i per haver obtingut les màximes valoracions del professorat de l’Orquestra de València”. Així mateix, també han confirmat que l’actual director titular i artístic Ramón Tebar, seguirà al capdavant de l’Orquestra de València fins al final de la present temporada, moment en el qual continuarà vinculat com a director principal associat de la formació simfònica valenciana. Tebar va debutar en 2016 amb l’orquestra, sent nomenat director artístic i titular a l’any següent.

El mestre Tebar”, ha manifestat Tello, “em va fer saber fa temps de la dificultat que suposava compaginar administrativament el seu treball com a titular de l’Orquestra, i la seua important i densa agenda de concerts internacional, que s’ha vist agreujada per les repercussions de la pandèmia”. Per això, i davant la finalització de la seua titularitat “hem treballat per a buscar un director titular de gran qualitat i reconeixement internacional com és Alexander Liebreich, i acordem que Ramón Tebar seguisca vinculat a l’Orquestra com a director principal associat, propiciant una transició el més positiva possible”. En este sentit, Ros ha afegit que “la programació de cada temporada es dissenya a dos anys vista”, per això, “ja que Liebreich no ha participat en el pròxim curs, serà director titular designat amb labors d’assessorament artístic a la direcció, i prendrà la plena titularitat i artística en les següents quatre temporades”.

Alexander Liebreich ha expressat sentir-se “profundament honrat pel compromís de la ciutat de València, i la confiança de la direcció i dels excel·lents músics de l’Orquestra de València, en haver-me oferit el càrrec de director titular i artístic”. Respecte a la formació simfònica valenciana, ha afegit que “l’extensa i única trajectòria de l’Orquestra de València, que compta amb la col·laboració d’alguns dels millors directors, com Sergiu Celibidache, Zubin Mehta, Riccardo Chailly, Valery Gergiev i Rafael Frühbeck de Burgos, o solistes com Mstislav Rostropowitch, Maria João Pires, Gidon Kremer, José Iturbi, Montserrat Caballé i Waltraud Meier, ha suposat una gran fita en l’àmbit de la música clàssica en esta gran ciutat de València”.

Finalment, el director alemany ha desitjat que “els futurs reptes per a mi i per als músics, busquen la més alta qualitat en fer música junts i crear concerts extraordinaris”.

Liebreich ha dirigit en diverses ocasions a l’Orquestra de València, amb gran èxit de públic i crítica. El pròxim 30 d’abril té previst dirigir a la formació simfònica valenciana a La Llotja, amb el pianista Tomoaki Yoshida, dirigint obres de Manuel Palau, Vierne i Franck. Per a director del Palau, la titularitat de Liebreich “obrirà nous plantejaments i perspectives artístiques, que incrementaran l’excel·lència en la qual estem treballant per a l’Orquestra de València”.

La col·laboració, doncs, del mestre Tebar continuarà amb l’Orquestra en les pròximes dos temporades. “És un plaer per a mi” afirma Tebar “continuar vinculat amb l’Orquestra de València a partir de la pròxima temporada com a director principal associat”, qui afig també que “el càrrec com a director artístic i titular requereix molt de temps de mi en funcions administratives. És sabut que la pandèmia ha alterat les agendes de tots els artistes com mai abans, en el meu cas fins a un 70% de cancel·lacions a Europa, Amèrica i Àsia només durant la temporada passada, i tots els concerts i funcions s’estan posposant”. “Això” afig Ramón Tebar “fa que necessite disposar del temps més gran possible per a recuperar estes dates del que sembla ja que seran almenys dos temporades de cancel·lacions. “Molt del temps requerit en el meu treball ací a València”, ha continuat Tebar, “entra en conflicte amb la meua agenda de concerts i òpera, per la qual cosa hem decidit conjuntament fer este pas i continuar col·laborant d’una forma diferent”. En este sentit, el director valencià ha incidit en què “això, al costat de la meua situació personal actual, requereix trobar tot el temps addicional possible per a complir amb els meus compromisos professionals i personals, alguna cosa que d’una altra manera em seria impossible.”

D’esta manera, el director valencià, de prestigiosa carrera musical a tot el món, seguirà com a titular fins al final d’esta temporada, complint d’aquesta manera amb el seu compromís contractual, quan a partir de l’1 de setembre de 2021 passarà a ser director principal associat de la formació valenciana fins a la temporada 2022/2023. “Vull agrair a Gloria Tello per voler mantindre’m amb esta vinculació musical a l’Orquestra de València, he sentit el seu suport des del principi, i sap que em continua tenint a la seua total disposició”, ha conclòs Ramón Tebar.

Alexander Liebreich

Alexander Liebreich va nàixer a Ratisbona i va estudiar en la Hochschule für Musik und Theater de Munic i al Mozarteum de Salzburg, i va adquirir gran part de la seua primera formació musical de la mà de Michael Gielen i Nikolaus Harnoncourt. També va ser influenciat de manera notable pel seu mestre Claudio Abbado, qui li va convidar a acompanyar-li i assistir-li en diverses produccions al Festival de Pasqua de Salzburg amb la Filharmònica de Berlín i a Bozen amb l’Orquestra Jóven Gustav Mahler.

Al setembre 2018 Alexander Liebreich va ser designat director principal i director artístic de l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Praga. Així mateix, va ostentar el càrrec de director principal i director artístic de l’Orquestra Simfònica Nacional de la Ràdio Polonesa des del 2012 fins a finals de la temporada 2018- 2019. En 2014 va inaugurar el nou auditori de Katowice, seu d’esta orquestra, interpretant el concert per a piano núm. 1 de Brahms amb Krystian Zimerman.

La col·laboració entre l’orquestra i el segell discogràfic Accentus Music va originar diversos enregistraments d’obres de Lutosławski, així com d’altres grans obres del repertori polonés. El seu tercer disc, que incloïa peces de Karol Szymanowski and Witold Lutosławski, va ser guardonat amb el premi “International Classical Music Awards” en la categoria “Millor Col·lecció”. Va ser director artístic del festival “Katowice Kultura Natura” des de 2015 fins a 2018.

Durant este temps algunes de les més destacades orquestres, ensembles i solistes han estat convidats al festival, entre els quals s’inclouen Mahler Chamber Orchestra, Budapest Festival Orchestra, Tonhalle Orchestra Zürich i Akademie für Alte Musik Berlin, Leif Ove Ansdnes, András Schiff, Bejun Mehta, Stefano Bollani, Artemis Quartett i Quatuor Ebène. En 2018, assumix el càrrec de director artístic del Festival Richard Strauss de Garmish-Partenkirchen inaugurant la primera edició juny de 2018 amb l’Akademie für Alte Musik de Berlín i el cor de la Bayerischen Rundfunks. Al mateix temps ha estst elegit president de la Societat Richard Strauss, càrrec en el qual li van precedir Wolfgang Sawallisch i Brigitte Fassbaender. Va ser director artístic i director principal de l’Orquestra de Cambra de Munic entre 2006 i 2016. El seu primer disc conjunt, que presentava obres de Joseph Haydn i Isang Yun, va aconseguir gran aclamació entre els crítics després de la seua publicació al gener de 2008. El seu recent enregistrament del Requiem de Tigran Mansurian, amb el cor RIAS Kammerchor per al segell ECM Classics ha estat nominat per als premis “ICMA Awards 2018” i els “Grammy Awards 2018” en dos categories. L’extensa carrera d’Alexander Liebreich es desenvolupa per tot el món. Com a director convidat ha treballat amb les més prestigioses orquestres incloent Concertgebouw Orchestra, Orquestra Nacional de Bèlgica, BBC Symphony Orchestra, Orquestra Simfònica de la Ràdio de Berlín, Filharmònica de Munic, Orquestra Simfònica de la Ràdio de Baviera, Orquestra Simfònica de Sao Paulo, Filharmònica de Dresden, Orquestra Filharmònica de Luxemburg, Yomiuri Symphony Orchestra del Japó, NHK Symphony Orchestra i Tonhalle Orchestra Zürich. Entre els seus compromisos actuals i futurs es troben la seua estrena amb l’Orquestra Filharmònica del Japó, Orquestra Simfónica d’Oregon, BBC Scottisch Symphony, Orquestra Simfònica de Singapur, Orquestra Simfònica de Taipei, Orquestra de València, Orquestra Simfònica de Castella i Lleó o la Kyoto Symphony Orquestra. Col·labora regularment amb solistes distingits com Lisa Batiashvili, Krystian Zimerman, Frank Peter Zimmermann, Gautier Capuçon, Leila Josefowicz i Isabelle Faust. A més dels seus concerts i produccions d’òpera, Liebreich també ha sigut reconegut pels seus innovadors projectes.

En 2011 va ser nomenat director artístic del Festival Internacional de Música de Tongyeong (IMF) a Corea del Sud, un dels majors i més importants festivals a Àsia, sent el primer director europeu a aconseguir este lloc. Amb l’objectiu de promoure les trobades i intercanvis culturals, va establir el “East-West Residence Programme” convidant a artistes com Heiner Goebbels, Unsuk Chin, Martin Grubinger, Toshio Hosokawa i Beat Furrer a Corea del Sud. A l’octubre de 2016 el Ministeri bavarés d’Educació, Cultura, Ciència i Art va atorgar a Alexander Liebreich el Premi Especial de Cultura de l’estat de Baviera.

Ramón Tebar

Ramón Tebar, és actualment director artístic i titular de l’Orquestra de València i va ser principal director convidat del Palau de les Arts a València (2015-2019) a Espanya. A Amèrica, director musical i principal director de la Gran Òpera de Florida a Miami (des de 2010, aconseguint el reconeixement de ser el primer hispà a ser nomenat director artístic i musical d’una important companyia d’òpera americana) i director artístic i musical de l’Òpera de Naples (des de 2014), així com també ha estat director artístic i musical de la Simfònica de Palm Beach (2007-2019) als EUA, i director musical del Festival de Música de Santo Domingo (2009-2015). Aclamat per la seua versatilitat musical, pels seus personals i convincents interpretacions, així com les seues qualitats per a construir orquestres. La reputació internacional de Ramón Tebar continua expandint-se tant en el repertori simfònic com operístic.

En la temporada 2018/19, com a Director Titular de l’Orquestra de València, va programar una exploració de la Música de Mendelssohn així com d’un cicle Beethoven en la temporada 2019/2020, en la qual va explorar i va propiciar l’estrena amb l’orquestra de fins a 6 obres del gran compositor alemany. Fora d’Espanya, Tebar ha dirigit en diverses ocasions orquestres com la Philharmonia Orchestra, Cincinnati Symphony, Filharmònica de Praga, KBS Symphony Orchestra (Seül), Daejeon Philharmonic (Corea del Sud), Münchner Rundfunkorchester, Baden-Baden Philharmonie, Robert Schumann Philharmonie (Chemnitz), Filharmònica de Calgary, Simfònica de Sant Petersburg, Simfònica de Moscou, Het Gelders Orkest, Holland Symphonia, Prague Philarmonia, Filharmònica de Malàisia, Filharmònica d’Armènia, Filharmònica Szczecin, Orquestra de la Ràdio de Bulgària, Simfònica de Sant Antoni (els EUA), Filharmònica de Buenos Aires, Nacional de Mexico i Nacional del Perú, etc… A Espanya ha dirigit en diverses ocasions a l’OCNE, a l’ORTVE, OBC de Barcelona, Simfònica de Bilbao, Orquestra Comunitat Valenciana, Castella i Lleó, Galícia, Gran Canària, Navarra, Astúries i la resta d’orquestres espanyoles.

Des del seu debut en l’Òpera de Viena fa tan sols dos temporades, torna per sisena vegada per a dirigir dues noves produccions en la temporada 2020/21 (Madama Butterfly i la Simfonia 4 de G. Mahler). Recentment va debutar en l’Òpera Real de Suècia amb La Cenerentola, en la Deutsche Oper Berlin amb Madama Butterfly, a la qual torna amb el mateix títol. Així mateix, després de dirigir Romeo i Julieta de Gounod en l’Òpera de Cincinnati, torna per sisena vegada amb la companyia americana per a dirigir Carmen. Va dirigir el Rèquiem de Mozart en la Catedral de Burgos per a TVE amb el Cor i Orquestra del Teatre Real. Este mateix any també torna per tercera vegada a l’Opera de Las Palmas per a dirigir Adriana Lecouvreur de Cilea. Recentment va dirigir La Bohème en la Gran Òpera de Florida, Aida de Verdi i L´isola disabitata d’Haydn a Naples, i Otello a l’Auditori Baluard de Pamplona.

Va debutar al Gran Teatre del Liceu de Barcelona amb L´*Elisir d´Amore, després del seu debut en l’Òpera de Viena amb Madama Butterfly. Va dirigir en la Gran Òpera de Florida Florència en el Amazonas de Daniel Catán, El Gato Muntés en el Teatro de la Zarzuela, Don Carlo (València), Un ballo in maschera (la Corunya), L´Elisir d´Amore, Madame Butterfly i Le Nozze di Figaro (Opera Naples), així com II Trovatore (Oviedo), Rigoletto en l’Òpera de Las Palmas i la producció de Sofia Coppola de La traviata en Les Arts a València. En la Gran Òpera de Florida va dirigir Carmen i Un ballo in maschera, i en l’Òpera de Naples va dirigir Turandot, Die Zauberflöte i La hija de Rappaccini de Daniel Catán. A més dirigeix en companyies d’òpera com el Teatre Regi di Torino (Italiana in Algeri, Rigoletto i La traviata), Teatre Regi di Parma, Teatre Lirico di Càller, Festival Vall d’Itria (Gloria de Puccini i Iphigenie auf Tauris Gluck/R. Strauss), Opera de Colorado, Teatro Colón de Buenos Aires, Teatro de Bellas Artes de México (La mulata de Cordoba i La vida breve), Teatro Municipal de São Paulo, Òpera de Frankfurt,… o en sales com el Royal Festival Hall, Filharmònica de Colònia, Concertgebouw d’Amsterdam, Palacio del Kremlin a Moscou o al Palau de Buckingham a Londres.

Ramón Tebar ha estat reconegut amb diverses honors i premis, que inclouen el Premi Henry C. Clark al Director de l’any en dos edicions (2010 y 2013), “Top 20 under 40” del Miami Herald y “100 espanyols” de Marca España. En 2014, va ser condecorat amb la Cruz de Oficial de la Orden del Mérito Civil en reconeixement pels seus èxits i consecucions culturals per Sa Majestat, el Rei d’Espanya Felipe VI. Ha gravat per a DECCA, UNIVERSAL i UNITEL CLASSICA, i té molts projectes de gravació amb NAXOS i amb el segell de la Bayerischer Rundfunk (Ràdio de Baviera) BR KLASSIK i l’Orquestra de la Ràdio de Munic.

Suscríbete al boletín mensual

El podcast de Beat València

Así suena València en invierno

Artículos relacionados

Pin It on Pinterest