fbpx

Los 5 discos valencianos del verano

por | 10 julio 2018 | Música

DISCOS-VERANO-BEAT-2018

JAZZWOMAN “BAGHEERA” AUTOEDITADO

Este debut es exactamente lo que la escena necesitaba, el disco valenciano mayúsculo de música urbana. La gran esperanza blanca es mujer, feminista, de clase obrera, valencianaparlante por parte de madre y manchegaparlante por parte de padre. Una mixtape bilingüe plagada de hits, “Aspai que volques” («Jo no estic contenta/s’ha acabat la farsa/no me toques tant la figa/quan vas bufat», canta Carmen), “No te gusta”, “Mare i filla” (con Tesa) o “Suavemente”, en la que se unen el reguetón, la bachata, el r&b, el trap y algún riff de guitarra para conformar un trabajo excelso de la de Aldaia, también integrante de Machete en Boca. Como broche, la colaboración de la poeta Mississippi (Marta Fornés) recitando “Adán y su mujer”. Cuando en el futuro quieran definir cómo era la València de 2018 con un disco, este debería de ser el elegido. VÍCTOR LÓPEZ HERAS

ELS JÓVENS “ELS JÓVENS” EL NIÑO DE LA HIPOTECA RECORDS

Els Jóvens han lanzado una joya que retoma sonidos del pasado, con letras del presente y sentimientos atemporales. Un grupo de folk que acaba de ver la luz con su primer álbum homónimo, dispuestos a reformular la música valenciana con títulos tan sugerentes como “It girl meua” o “T`ailoviu Més Que L`hòstia”. Una nueva perspectiva musical de los sonidos recuperados de laudes, bandurrias o dulzainas acompañados de las voces de Pep Mirambell y René Macone, de los que brotó el proyecto y a los que se unieron Blai A.Vañó, Raül Calatayud, Tóbal Rentero, Cristian Pérez y Pablo Rosell. Raíces de un lugar, de un folclore, de una infancia que se vuelcan en un presente un tanto diferente a aquellos años de juventud que tanto reivindica la banda, con redes sociales omnipresentes y con it girls a las que les cantan “No em faces més fotos cuinant l’arròs, què importa això als teus seguidors? Estem fent un almorsaret, no un fotocol”. ALICIA S. DÍAZ-HELLÍN

JOE PASK “SALT” AUTOEDITAT

A estes altures del ball ja no és cap secret que Alcoi ha esdevingut un dels vivers musicals més fèrtils i diversos del nostre territori, amb propostes com Júlia, WANB, Arthur Caravan o Neus Ferri. Ara, Joe Pask afig el seu nom a la llista de propostes a tenir molt en compte abans esmentades. Aquesta tercera referència suposa la confirmació d’una proposta que ja deixava bones sensacions amb Hang It (2016), aposta que guanyava molts enters amb A la deriva (2017), ja en valencià. Encara que per acabar d’arredonir la fórmula faltava l’electricitat, i és amb ella amb que el grup sembla haver assolit una personalitat pròpia. La proposta beu del folk rock més clàssic o el power pop nord-americà dels anys 90 encara que sense perdre de vista els seus referents més propers, que queden patents amb la col·laboració de Senior en Noves companyies. Un disc ple de bon gust i vitalitat. MARIANO LÓPEZ

https://www.youtube.com/playlist?list=PLSNNHjyperh4lvjSUvzvsnCyf4EJ49vKt

PARMESANS “ORIENT” HALL OF FAME RECORDS

Hasta hace bien poco solo Rivers Cuomo (Weezer) me venía a la cabeza a la hora de hablar de músicos occidentales que se atrevían con el japonés y que habían grabado en este idioma. Parmersans es un proyecto formado por Antonio J. Iglesias y Jorge Lorán (ambos Dwomo), y en él dan rienda suelta a su pasión por la música tradicional japonesa, aquí la combinan con instrumentos contemporáneos transformando las canciones y llevándolas a nuevas sonoridades. El dub o el breakbeat están presentes en composiciones que nos devuelven la magia experimental de Ryuichi Sakamoto y su Yellow Magic Orchestra (“El leñador del sur”, “Orient”), mientras que la poderosa influencia de diferentes géneros musicales nipones (minyo, yamagata, hokkaido…) late en el corazón de las majestuosas “Brindis con sake” o “Canción antigua de la barca del rio Magami”. PEP GIMÉNEZ

DURGA “DE LIRA IRE” AUTOEDITADO

El postrock de Dûrga va guanyar en la passada edició de Sona La Dipu, trencant amb feresa amb allò al que estem habituats a València. Justament «De Lira Ire» és una l’expressió que proposa desviar-se del solc recte. La seua és una música que projecta una calma tensa, prenyada de tempestes, Russian Circles. L’atmosfèric potser té menys pes que en altres propostes afins (Toundra o La Muñeca de Sal), evidenciant una tirada cap a la immediatesa del punk que esclata, torrencial, en ritmes industrials accelerats, d’intensitat hardcore. Entramats instrumentals complexos al mateix temps que tangibles s’entrellacen amb intervencions vocals carregades de missatge. Si «Venjança», el seu anterior epé, visibilitzaba les inquietuds mediambientals del grup, aquest disc aposta per la normalització de les malalties mentals. JORGE DE FRUTOS

 

Artículos relacionados

Pin It on Pinterest